Використання творчих завдань у навчальному процесі —
спосіб формування логічного мислення учнів, гарантія міцності знань. І якщо сьогоднішній учень —
завтрашній випускник — буде мати глибокі знання, навчиться застосовувати
їх в різних практичних ситуаціях, він зможе стати конкурентоспроможним на
ринку праці, максимально реалізує свій потенціал.
Складаючи творчі завдання,
необхідно дотримуватися певних вимог:
• доступність — можливість вирішення завдання;
• зміст завдання має бути обов'язково
пов'язаний з
матеріалом, що вивчається;
матеріалом, що вивчається;
• можливість організації творчого
процесу і співпраці учнів,
щоб кожен самостійно оцінив свої дії та відповіді, проаналізував
помилки та успіхи;
щоб кожен самостійно оцінив свої дії та відповіді, проаналізував
помилки та успіхи;
• відповідність віковим інтересам;
• проблемність.
Здатність до творчості — найвищий дар, яким нагородила природа людину на нескінченно
тривалому шляху її еволюційного розвитку.
Академік В.О.Енгельгард
1. Подорожник належить до класу Дводольні рослини, але має дугове, а не сітчасте жилкування листків. Поясніть, чому.
(Відповідь. Листки з дуговим жилкуванням дуже
еластичні, під час надавлювання на них пружинять, піл час зривання — витягуються. Таке жилкування листків подорожника — захисна пристосувальна ознака на механічний вплив (стоптування).)

2. Чому на деревах, що погано ростуть, старих пнях завжди багато лишайників?
(Відповідь. Якщо дерево росте добре,
зовнішній шар кори на його стовбурі та
гілках швидко злущується. Луски відділяються від кори й опадають. Лишайникам
важко втриматися на корі такого
дерева. Якщо ж дерево росте повільно або
це старий пень, кора майже не
злущується. Таким чином, чисельність
лишайників на деревах — не причина, а
лише наслідок їх поганого росту.)
3. К. Тимірязєв писав: «...Що не виробляв би сільський господар чи лісник
— він передусім виробляє хлорофіл, і уже через посередництво хлорофілу отримує зерно, волокно, деревину та інше».
Запропонуйте агротехнічні заходи, що сприяють накопиченню хлорофілу та посиленню процесів
фотосинтезу у м'якоті листка.
Запропонуйте агротехнічні заходи, що сприяють накопиченню хлорофілу та посиленню процесів
фотосинтезу у м'якоті листка.
(Відповідь. Сприяють накопиченню хлорофілу та посилюють процеси фотосинтезу такі
агротехнічні заходи:
1)
внесення в грунт органічних добрив (торф, гній). Вони збагачують приземний шар повітря вуглекислим газом, який виділяється внаслідок розкладання органічних
добрив мікроорганізмами;
2)
створення оптимальної густоти та напрямку рядків, що забезпечує добре освітлення рослин;
3)
створення додаткового освітлення в умовах закритого грунту у хмарні дні та зимовий період:
4)забезпечення рослин водою і мінеральними речовинами.)
4. Ви — спеціаліст із захисту культурних рослин. Запропонуйте запобіжні заходи від занесення насінних бур'янів на орні землі.
(Відповідь. Необхідно:
1)
ретельно очищати насіння
культурних рослин від насіння
бур'янів;
2)
проводити очищення тари
сільськогосподарських машин,
знарядь виробництва;
3)
скошувати бур'яни уздовж
доріг, каналів, на пустирях до утворення ними насінин;
4)додержуватися протибур'янового карантину;
5) вносити гній, який не містить життєздатних насінин бур'янів
(правильність приготування та
збереження гною).)
5. Чому в сонячну погоду рослини можна поливати тільки під корінь, а не розбризкуванням чи
дощуванням?
(Відповідь. Сонячного дня краплини води на листках, квітках, пагонах,
наче лінзи, концентрують промені, що викликає опіки епідермісу і глибше розміщених клітин.)
6. Як можна визначити вік дерева, не спилюючи його?
(Відповідь. Спеціальними тонкими порожнистими свердлами із стовбура в напрямку до серцевини висвердлюють тонкий циліндрик деревини з річними кільцями, за якими й визначають вік
дерева, темпи його росту в різні періоди тощо.) 

7. Чому посушливого літа гриби ростуть
ближче до стовбура
дерева, а
вологого — далі під кроною, у зоні розташування основної маси коренів?
(Відповідь. Посушливого літа вологість грунту вища біля стовбура, де практично немає молодих коренів. Вологого літа вистачає води і кореням, і міцелію грибів, проте, у зв'язку з утворенням мікоризи грибів із дрібними поглинальними коренями, гриби краще ростуть саме
біля них.)
8.Яблука багатьох зимових сортів знімають з дерева ще
зовсім зеленими і
несмачними. Через деякий час вони дозрівають. Які процеси беруть у цьому участь?


(Відповідь. У клітинах м'якоті плодів за певних умов зберігання відбуваються складні біохімічні процеси перетворення крохмалю, деяких органічних кислот у цукри, ароматичні та барвні речовини.)
9. Квітки, що розкриваються під вечір і вночі, мають переважно віночок білого або жовтого забарвлення. Чим це можна пояснити?
(Відповідь. Ці кольори — найбільш помітні та яскраві навіть за мінімального освітлення і нічні метелики
та інші комахи-запилювачі досить легко
знаходять рослини з такими
квітками.)
10. За якими ознаками рослин міського парку можна зробити
висновок про
чистоту повітря?
(Відповідь. Добрими індикаторами чистоти повітря є зелений колір листків, відсутність передчасного опадання хвої у ялини, сосни, ліщини, а також наявність на корі дерев лишайників, які є біологічними індикаторами повітряного забруднення й дуже чутливі до хімічних домішок.)
11. Чому кімнатні рослини цвітуть переважно навесні і
влітку?
(Відповідь. Цієї пори умови для зростання значно поліпшуються (світло, температура), до того ж рослини зберігають
спадково закріплений ритм
свого росту і розвитку.)
12. 3 насіння і плодів яких рослин виготовляють манну, перлову, гречану крупу, «геркулес», толокно, пшоно?
(Відповідь. Манна і перлова крупи — із пшениці, гречана — з гречки, «геркулес» і толокно — з вівса, пшоно — із проса.) 

13. Чому масове цвітіння деяких видів рослин у широколистяному лісі можна спостерігати лише ранньою весною?
(Відповідь. Цвітіння багатьох видів трав'янистих
рослин широколистяного лісу відбувається до повного розпускання листків на деревах, оскільки умови, що створюються
пізніше (висока затіненість та вологість, непрогрівання трав'янистих ярусів лісу сонцем), не сприяють комахам-запилювачам.)
14. Чому більшість дерев скидає на зиму листки?
(Відповідь. Листки на зиму скидають листопадні
дерева. Це є пристосуванням до зменшення випаровування води восени та взимку — за низької температури поглинання води
коренями значно зменшується. Крім
того, наявність листків з великою
площею листкової поверхні збільшила б масу снігу, який затримувався на гілках.)
15. Як відрізнити проросток злаків від проростка огірка чи квасолі?
(Відповідь. Під час проростання
дводольних рослин (огірок, квасоля) на
поверхню виносяться дві сім'ядолі,
які виконують функції перших листків
(надґрунтовий тип проростання), а у
проростків злаків сім'ядоля залишається в грунті, і зелені листочки
утворюються пізніше (підґрунтовий тип
проростання).)
16. Обґрунтуйте відповідність назв грибів «підосичник», «підберезник», «опеньок», у зв'язку з умовами
їх зростання.
(Відповідь. Підосичник утворює мікоризу з осикою, тому росте біля осик (звідки назва гриба), підберезник — з березою.
Опеньок не утворює мікоризи, а живиться органічними речовинами відмерлих дерев; воду опеньок отримує з ґрунту, тому росте найчастіше на старих пеньках біля землі.)
17. Для харчування людина успішно використовує різні органи та частини культурних і диких рослин, у яких у їжу використовують:
1)квіти і суцвіття;
2)листки;
3)пагони;
4)корені;
5)плоди (цілком);
6)лише насіння;
7) лише оплодень.
Наведіть приклади таких рослин.
Наведіть приклади таких рослин.
(Відповідь.
1— шафран, цвітна капуста;
2— листкові овочі: щавель, шпинат, салат,
петрушка, кріп;
3— капуста, картопля, цибуля;
4— буряк, морква, редька, редиска;
5— помідори, огірки, смородина, порічки,
пшениця тощо;
6— соняшник, горіхи, горох, квасоля;
7— вишня, абрикос, слива тощо.)

18. Для закріплення пісків рекомендують саджати сосну, а не ялину чи інші хвойні породи.
Чому?
Чому?
(Відповідь. Сосна світлолюбна, невибаглива до
ґрунту, має добре розвинену кореневу систему.)
19. Чому ураган, як правило, ламає лише стовбури сосен, тоді
як ялини вириває з
корінням?
(Відповідь. Сосни мають глибоку, добре розгалужену кореневу систему, а у ялини корені хоч і розгалужені, проте розміщуються у
верхніх шарах ґрунту.)

20. Чому лишайники називають піонерами рослинного покриву?
(Відповідь. Лишайники, оселяючись
на камінні та субстратах, де не
можуть рости вищі рослини, виділяють особливі кислоти, що руйнують гірські породи. А, відмираючи, утворюють органічні речовини, на основі яких формуються ґрунти і можуть оселятися інші рослини.)


Аспіцилія листкова
22. Водорості мають високий уміст різних
вітамінів, мінеральних солей, сполук Йоду та Брому, тому постійне їх вживання в
їжу запобігає різним порушенням обміну речовин. У Японії водорості – неодмінна
складова національної кухні: тут лише із ламінарії готують понад 500 страв. Можливо,
це одна з причин довголіття японців.
-
Де ще застосовують водорості ? Яке їх
значення в природі?

23. Оцвітина квітки діє як система дзеркал,
які концентрують потік променів у центральній частині квітки. Це зумовлює
створення сприятливого температурного режиму для тичинок і маточок. Які функції
будуть залежати від температури в середині квітки?

24.У горах
Європи, зокрема в Карпатах, на скелях та в печерах існує особливий вид мохів.
Зелена нитка, що проростає зі спор цього мох, живе тривалий час, сягає значних
розмірів та здатна до свічення в напівтемряві. Особливі лінзоподібні клітини
вловлюють слабке світло та спрямовують його на хлоропласти, створюючи умови для
фотосинтезу. Світло проходить крізь хлоропласт і відбивається стінкою клітини
вже як зелений промінь. Світіння цього моху породило легенди про гномів, які
ночами із ліхтарями в печерах охороняють скарби.

Немає коментарів:
Дописати коментар